Amerika’da Bir Robot Teknisyeni ÖldürdüBelki de korkulan şeylerden birisi ne yazık ki gerçekleşti. Robotlarla ilgili birçok tartışma yaşanıyordu. Amerika’dan bir haber geldi. Bir fabrika da yarı zamanlı teknisyen olarak çalışan Wanda Holbrook isimli kadın bir robot tarafından öldürüldü. Robot, 57 yaşındaki teknisyen Wanda Holbrook’un üzerine yüzlerce kilo ağırlığındaki römork parçasını attı.
Bir çok kişinin işini kaybetmesine yol açacağı için eleştirilen, ayrıca yapay zeka konusunda ya bizlere zarar verirlerse ne olacak diye düşünülen robotlardan birisi, ne yazık ki kötü bir sonuç doğurdu. Amerika’nın Michigan şehrinde faaliyet gösteren otomobil parçaları üreten bir fabrika da meydana geldi.
Kaynaklama yapıldığı sırada kontrolden çıkan bir robot, hareket etmeye başladı. Aslında robotlarla insanlar arasında çalışılan sistemlerde kapılar kapalı oluyordu. Burada kapılarda kapanmadığı belirtildi. Robotun elinde bulunan bir otomobil parçası kadın teknisyen Wanda Holbrook’un kafasına isabet edince ne yazık ki teknisyen canından oldu. Açılan dava da ise robotlarla ilgili yasaların yetersiz olması sebebiyle daha henüz bir sonuç çıkmadığı belirtildi.
@smbllr424 @Neutron Bilim Kadınımızdan 5 Dakikalık Şarjla 480 Km Kapasiteli Yerli Yakıt Pili!Ülkemizden çıkan bilim kadınlarımız güzel başarılara imza atmaya devam ediyor. Erzurum’da bulunan Atatürk Üniversitesi öğretim üyesi Ayşe Bayrakçeken Yurtcan geliştirdiği nanomalzeme ile 5 dakikalık şarjla yaklaşık 480 kilometre yol gitmeyi sağlayan yakıt pili üretti.
Elektrikli araçlarda lityum bataryalar yerine kullanılabilmesi bakımından önem arz eden ve 5 dakikada şarj olan yakıt pillerinin takılacağı araçlar, 480 kilometre yol kat edebilecek. Çevre dostu olan yakıt pili, bu özelliği dolayısıyla elektrikli araçlarda kullanılan ve 30 dakika ile 12 saat arasında dolup 240 kilometre gitmeyi sağlayan lityum bataryalara rakip olacak.
Doç. Dr. Ayşe Bayrakçeken Yurtcan, elektrikli otomobillerde yakıt pilli ya da lityum bataryalı olmak üzere iki sistem kullanıldığını ifade ederek, bu sistemler arasındaki farkı şöyle anlattı:
“Lityum bataryaların şarj süresi 30 dakika ila 12 saat ve oldukça yüksek, ayrıca bir şarjla yaklaşık 240 kilometrelik yol gidiliyor. Bizim ürettiğimiz yakıt pillerinde ise 5 dakikalık dolumla yaklaşık 480 kilometre yol gidilebiliyor. Yakıt piline hidrojeni beslediğimizde hidrojenin dolumu yaklaşık 5 dakika sürüyor. Yani içten yanmalı motorun deposu ne kadar sürede doluyorsa yakıt pilli araçlarda da o şekilde doluyor.”
Doç. Dr. Yurtcan, söz konusu bilimsel çalışmaları devletin desteklediğini ve önemsediğini vurgulayarak, şunları kaydetti:
“Kalkınma Bakanlığı yakıt pili konusunda alt yapıyı oluşturmak için proje çağrısına çıktı. Nano teknolojide en çok dikkat etmemiz gereken sağlık, enerji ve savunma sanayi. Biz enerji ayağındayız. Şu an dünyada yüzde 75 oranında fosil yakıt bazlı enerji kullanımı var. Dolayısıyla biz yakıt pilleriyle hidrojeni kullanarak çevresel olarak çok temiz ve sadece su buharının çıktığı bir sistemle elektrik elde etmiş olacağız. Bu hidrojeni de alternatif kaynaklardan elde ettiğimizde daha çok temiz ve çevre dostu teknolojiyle elektrik üretimi gerçekleştireceğiz.”
@manjimurai Dünya’daki Bor RezervleriTürkiye bor kaynaklarında dünyada birinci durumdadır. Dünya toplam rezervinin 63%’ü Türkiye’de bulunmaktadır. Bu rakamların devletleştirmeyi müteakip Eti Holding A.Ş.’de toplanan ve yaklaşık 20,000 km2’lik imtiyazlı sahalarda 15-20 yıl öncesine ait, kısmi çalışılmış bor havzalarına ait veriler olduğu göz önünde bulundurulmalıdır. Türkiye’deki bor madenlerinin yerlerini ve miktarlarını belirleyen kapsamlı bir araştırma henüz yapılmadığından, Türkiye’nin aslında dünya rezervlerinin daha da büyük bir kısmını elinde tutuyor olabileceği düşünülmektedir. Yeni arama çalışmalarının yapılmasıyla Türkiye bor rezervlerinin iki katına bile çıkabileceği iddia edilmektedir.
Türkiye’den sonra ikinci kaynak ülke ABD olup, dünya rezervlerinin %13’ü civarında bir payı olduğu bilinmektedir. Ancak ABD, boru uzun süredir endüstrinin çeşitli alanlarında kullanmakta olduğundan, yakın gelecekte bor rezervlerinin tükenmesi tehlikesi ile karşı karşıyadır. Bu sebeple ABD, kalan bor madenlerinin bir kısmını “stratejik rezerv” ilan ederek çıkarılmasını durdurmuştur. Türkiye’deki bor madenlerinin kalitesi ABD’dekinden yüksektir. Dünya bor rezervlerinin kalan kısmı Rusya, Çin, Şili, Bolivya, Peru, Arjantin, Sırbistan’da bulunmaktadır.
Türkiye’nin bor madenlerinin rezerv ömrü 412 yıl iken, dünyanın ikinci büyük rezerv ülkesi ABD’nin bor rezervleri 76 yıllık ömre sahiptir. Dünya rezervleri ve bu rezervlerin tüketim artış hızları göz önünde bulundurulduğunda 50-80 yıl sonra ülkemiz bor yataklarının dünyadaki tek bor kaynağı olma ihtimali yüksektir.
Dünyada az sayıda bor minerali üreticisi ülke bulunmaktadır. En büyük üreticiler Türkiye (Eti Bor A.Ş.) ve ABD (Rio Tinto Borax)’dir. Bor ürünleri sanayileri ise Batı Avrupa, Kuzey Amerika ve Japonya’daki az sayıda firmada yoğunlaşmıştır. Çin buna istisna teşkil etmektedir. Çin’de çok sayıda küçük firma kısıtlı çeşitte ürün üretmektedir.
https://teknolojiprojeleri.com/teknik/bor-nedir-ne-ise-yarar-bor-rezervleri